Skip to main content

Edora Cloud

Aftale om vilkår

  • Version 2.2, november 2024

DEFINITIONER

Nedenstående Bilag A angiver definitionerne for centrale begreber og udtryk anvendt i nærværende Vilkår.

SERVICEN

Edora vil levere den nødvendige indsats for at levere Servicen som denne er beskrevet i nedenstående bilag B, C og D. Kunden må udelukkende benytte Servicen til Kundens interne forretningsmæssige formål og til at levere Kundens egne services til sine brugere (i det følgende benævnt ”Brugerne”), mod (a) betaling af det aftalte vederlag til Edora og (b) Kundens overholdelse af vilkårene og betingelserne angivet i nærværende Aftale, i produktdokumentationen eller i eventuelle andre dokumenter hvortil der henvises fra Aftalen eller produktdokumentationen.

DRIFTSFORPLIGTELSER

Support
Edora vil yde Kunden teknisk support til Servicen I overensstemmelse med supportvilkårene, der fremgår nedenfor af bilag C.

Servicevilkår
Edora vil levere Servicen I henhold til Servicevilkårene, der fremgår nedenfor af bilag D.

Bruger- og anvendelsesdata.
Parterne vil overholde forpligtelserne vedrørende brugerdata og anvendelsesdata, som beskrevet nedenfor af bilag E.

Kundens generelle ansvar
Ved at bruge Tjenesten accepterer Kunden at overholde al gældende lovgivning samt nærværende Aftale, og må i øvrigt ikke (ikke-udtømmende oplistning):
Hoste ulovligt indhold, såsom børnepornografi eller ophavsretskrænkelser.Bruge Servicen til at udføre cyberangreb som DDoS, phishing eller hacking o.lign.

Misbruge ressourcer, til f.eks. uatoriseret mining af kryptovaluta.
Overtræde GDPR ved at dele følsomme personoplysninger.
Sprede malware via platformen.
Udsætte Servicen for sikkerhedsbrud ved at omgå systemkontroller eller have svage opsætninger.
Bruge Servicen til at udføre ulovlig handel, f.eks. via ”sorte” markeder.
Bruge Servicen til at deltage i ekstremistisk propaganda eller andre ulovlige aktiviteter.

Kunden er eneansvarlig for al kommunikation og support relateret til Servicen i forhold til Brugere og andre tredjeparter som Kunden giver adgang til Servicen. Kunden accepterer, at Edora ikke er ansvarlig for netværk, computere, software, hardware og andre tjenester og udstyr inklusiv tilstrækkelig internetforbindelse, der er nødvendige for, at Kunden og abonnenter kan få adgang til Servicen. Edora garanterer ikke, at Kundens udstyr vil være kompatibelt med Servicen.

Kunden er eneansvarlig for al aktivitet, der foregår under Kundens abonnement på Servicen, og skal overholde alle gældende lokale, statslige, nationale og internationale love, traktater og regulativer i forbindelse med brugen af Servicen, inklusive dem relateret til databeskyttelse og privatliv, international kommunikation og transmission af tekniske og/eller personlige data. Edora vil forbeholde sig ret til at fakturere Kunden for eventuelle omkostninger eller udgifter, som Edora med rimelighed er nødt til at pådrage sig, for at sikre at Kunden lever op til ovenstående forpligtelser.

 

Forholdet til Databeskyttelsesforordningen
I forbindelse med nærværende Aftale, skal begreberne ”Persondata”, ”Dataansvarlig”, ”Databehandler” og ”Behandling af data” have samme betydning som i EU Databeskyttelsesforordningen (EU Forordning 2016/679 af 27. april 2016, i det følgende benævnt ”Forordningen”). Udover bestemmelserne i Bilag E, skal følgende bestemmelser gælde for persondata behandlet i henhold til denne aftale:

(a) I forhold til Persondata der indgår i Kundens data, og som behandles af Edora i forbindelse med nærværende Aftale (i det følgende benævnt ”Persondata”), er parterne enige om, at Kunden skal være dataansvarlig og Edora skal være databehandler.

(b) Edora må kun behandle Persondata i overensstemmelse med Kundens instruktioner og i henhold til nærværende Aftale. Edora må kun behandle og videregive Persondata, som det med rimelighed er nødvendigt i henhold til nærværende Aftale eller i det omfang det er krævet af lovgivningen.

(c) Edora forpligter sig til at overholde sine forpligtelser som databehandler i henhold til Forordningen.

(d) Edora skal træffe alle passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger af behandlingen af Persondata for at sikre fortrolighed, forhindre uautoriseret eller ulovlig behandling, og for at beskytte Persondata mod utilsigtet eller ulovlig ødelæggelse, utilsigtet tab, ændring eller uautoriseret videregivelse eller adgang.

(e) Under hensyntagen til omkostningerne ved implementering af de tekniske og organisatoriske foranstaltninger samt den løbende teknologisk udvikling, skal Edora implementere foranstaltninger for at sikre et sikkerhedsniveau, der er passende til den potentielle skade, der kan opstå som følge af uautoriseret eller ulovlig behandling eller utilsigtet tab, ødelæggelse eller skade på Persondata, idet foranstaltningerne skal afspejle karakteren af de data, der skal beskyttes. Edora skal uden ugrundet ophold underrette Kunden om eventuelle sikkerhedsbrud, så snart Edora bliver opmærksom på sådanne brud.

(f) Edora anerkender, at Kundens Persondata er fortrolige af natur, og skal, medmindre andet er angivet af Kunden:

  • Udelukkende behandle Persondata i forbindelse med denne aftale, og ikke til andre formål;
  • behandle Persondata i overensstemmelse med Kundens instruktioner eller som aftalt skriftligt med Kunden;
  • tage rimelige skridt til at sikre, at hver af Edoras ansatte og/eller underleverandører, der er involveret i behandlingen af Persondata, bliver informeret om den fortrolige natur af disse;
  • tage rimelige skridt for at sikre, at hverken Edora eller nogen af dets ansatte eller underleverandører offentliggør, videregiver eller afslører Persondata til nogen tredjepart, medmindre andet kræves af denne aftale eller som følge af skriftlig instruks fra Kunden;
  • ikke behandler eller overfører Persondata uden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) uden Kundens forudgående samtykke; og
  • tager rimelige skridt for at sikre, at Edora ikke overfører Persondata uden for sit sædvanlige forretningssted på nogen form eller måde, bortset fra (1) i overensstemmelse med denne aftale eller (2) efter skriftlig aftale med Kunden eller (3) for overførsel af Persondata til offsite sikkerhedskopiering eller (4) i tilfælde af en katastrofesituation, overførsel af persondata til lagring på et udpeget katastrofeberedskabssted.

(g) Edora kan videregive Persondata til underleverandører i det omfang det er nødvendigt for administrationen af Servicen, under vilkår, der ikke er mindre restriktive end de vilkår der er angivet i nærværende Aftale.

(h) Edora skal uden ugrundet ophold underrette Kunden om:

(1) enhver juridisk bindende anmodning om videregivelse af Persondata fra en retshåndhævende eller anden relevant myndighed, medmindre andet er forbudt, og

(2) enhver anmodning modtaget direkte fra en registreret person;

(i) Hjælpe Kunden med at tage alle handlinger, der anses for nødvendige eller passende for at imødegå klager eller anklager om manglende overholdelse af Forordningen;

 

Kundens servicevilkår
Hvis Kunden leverer en offentligt tilgængelig tjeneste baseret på Servicen, accepterer Kunden at beskytte Brugernes Persondata gennem en offentligt tilgængelig politik, der beskriver Kundens datahåndteringspraksis, som overholder alle gældende love og regulativer og ikke modsiger nærværende Aftale. Kunden er eneansvarlig for håndhævelse af Kundens servicevilkår eller enhver anden aftale mellem Kunden og dennes brugere. Kunden vil straks underrette Edora, hvis det bliver opmærksom på nogen brugers overtrædelse af gældende servicevilkår eller retningslinjer for Servicen og for alle handlinger, Kunden har truffet eller vil træffe i forbindelse med en sådan overtrædelse.

Edoras servicevilkår
Hvis Kunden leverer en offentligt tilgængelig tjeneste baseret på Servicen, skal Kunden: (1) inkorporere Edoras servicevilkår (inklusive, men ikke begrænset til, Edoras privatlivspolitik) på en håndhævelig måde i sine egne servicevilkår, og (2) hvor dette med rimelighed kræves af Edora, muliggøre, at Edoras egne servicevilkår præsenteres direkte for Brugerne på en måde specificeret af Edora. Hvor Edora kræver, at Edoras servicevilkår præsenteres direkte for Brugerne, vil den specifikke implementering og præsentation af sådanne Edora servicevilkår blive aftalt mellem parterne, men skal som minimum inkludere: (a) direkte links til Edoras servicevilkår og mulighed for Brugerne til at acceptere Edoras servicevilkår på en håndhævelig måde; (b) samtykke/accept af bestemmelser leveret af Edora; og (c) fortsat tilgængelighed af Edoras servicevilkår for Brugerne på alle tidspunkter i løbet af denne aftales varighed. På Edoras anmodning vil Kunden straks suspendere eller opsige enhver Brugers adgang til Servicen som svar på enhver overtrædelse af gældende servicevilkår fra brugeren.

Håndhævelse
Edora forbeholder sig efter eget skøn retten til enten, (a) at vælge enten at suspendere eller opsige, eller sikre at Kunden suspenderer eller opsiger, enhver Bruger som reaktion på en overtrædelse eller mistænkt overtrædelse af gældende servicevilkår; eller (b) at få adgang til, bevare eller videregive brugerdata eller anvendelsesdata, hvis det kræves i henhold til gældende love, herunder, men ikke begrænset til Forordningen og enhver anden gældende lovgivning, alt efter hvad der er relevant i forhold til, at sådan adgang, bevarelse eller videregivelse med rimelighed er nødvendig for: (i) at overholde lovgivningen; (ii) at håndhæve Edoras servicevilkår; (iii) at reagere på krav om, at brugerdata eller anvendelsesdata krænker tredjeparts rettigheder; (iv) at reagere på Kundens anmodninger om teknisk support; eller (v) at beskytte Edora, Edoras kunder eller offentlighedens rettigheder, ejendom eller personlige sikkerhed.

Sikkerhedsforanstaltninger
Kunden forpligter sig til at overholde sikkerhedsforanstaltningerne i Bilag F

Eskalering
Ved en enhver tvist, der opstår som følge af eller relaterer sig til nærværende Aftale, skal den ansvarlige for Aftalen fra hver part mødes (online-møde eller personligt) senest ti arbejdsdage efter modtagelse af skriftlig anmodning fra en anden part om løsning af en tvist.De ansvarlige for Aftalen fra hver part vil indgå konstruktivt i forhandlinger med det formål at løse tvisten. Hvis de ansvarlige for Aftalen ikke er i stand til at opnå en gensidigt tilfredsstillende løsning på tvisten inden for ti dage efter modtagelse af skriftlig meddelelse, vil tvisten blive henvist til en ledelsesrepræsentant fra hver part. Ingen af parterne vil indlede nogen handling mod den anden part (bortset fra midlertidigt påbud, hvor dette kræves), mens de ansvarlige for Aftalen eller ledelsesrepræsentanterne gensidigt forsøger at løse tvisten.

BETALINGSBETINGELSER
Hver Part afholder egne omkostninger der er nødvendige for at leve op til nærværende Aftale.

Servicevederlag
Kunden skal månedligt enten (a) betale Edora det gældende vederlag for Servicen som offentliggjort og regelmæssigt opdateret på www.edora.dk, eller (b) betale det aftalte vederlag for Servicen specificeret i en separat indkøbsordre eller kontrakt.

Betalingsbetingelser
Betalingsbetingelserne er netto 30 dage fra fakturadato. Ved forsinket betaling svares renter med halvanden procent (1,5%) pr. måned eller med rentelovens til enhver tid gældende rentesats. Det oplyste servicevederlag inkluderer ikke moms eller andre skatter og afgifter, idet betalingen af disse er kundens ansvar. Kunden vil fortsat blive opkrævet for servicevederlag i en eventuel opsigelses- eller suspensions-periode. Hvis udestående betalinger til Edora overstiger tre (3) måneder, forbeholder Edora sig ret til at underrette Kundens Brugere om, at deres tjeneste kan blive lukket ned eller migreret til en anden tjeneste.

VARIGHED OG OPSIGELSE
Nærværende Aftale træder i kraft på ikrafttrædelsesdatoen og fortsætter indtil den opsiges. Efter den oprindeligt aftalte periode vil aftalen automatisk blive fornyet på hinanden følgende perioder, og forblive i kraft indtil (a) en af parterne opsiger Aftalen med et skriftligt opsigelsesvarsel på 90 dage, eller (b) den opsiges på anden vis som angivet i denne aftale. I forbindelse med opsigelse er Parterne enige om at overholde kravene for opsigelsesperioden angivet i bilag G nedenfor.

En part har ret til at opsige denne aftale med et kortere skriftligt varsel til den anden part, hvis en part: (a) begår en væsentlig overtrædelse af denne aftale og undlader at afhjælpe en sådan overtrædelse inden for tredive (30) dage efter modtagelse af skriftligt varsel; (b) bliver insolvent eller opløses; (c) indgiver en konkursbegæring; (d) indgår en akkord eller lignende frivillig ordning med sine kreditorer.

Edora kan desuden helt eller delvist med øjeblikkelig virkning suspendere leverance af Servicen, som følge af (a) et tredjepartskrav, der påstår faktiske forhold, der ville udgøre en overtrædelse af Kundens forpligtelser under denne aftale, eller (b) hvis Edora er forpligtet af en retskendelse eller kendelse fra enhver regulerende myndighed til midlertidigt eller permanent at undlade at fortsætte med at udføre sine forpligtelser under denne aftale. Hvis suspension i henhold til denne paragraf fortsætter i mere end seks (6) måneder, kan Edora opsige denne aftale helt eller delvist med øjeblikkelig virkning.

Opsigelsesvirkning
Ved afslutningen af opsigelsesperioden (a) ophører Servicen samt de eventuelle licenser, der er givet i henhold til denne aftale, og; (b) hver Part skal returnere eller destruere alle kopier og uddrag af den anden parts fortrolige oplysninger.

INTELLEKTUELLE RETTIGHEDER
Nærværende Aftale overfører ikke nogen intellektuelle rettigheder eller anden ejendomsret til Kunden. Kunden accepterer, at alle rettigheder til Servicen, inklusive enhver del heraf, der er leveret til Kunden og dennes brugere, tilhører Edora og dennes underleverandører og licensgivere. Servicen og enhver del af denne må alene anvendes af Kunden under og i henhold til nærværende Aftale.

Begrænsninger I Kundens brug af Servicen
Kunden må ikke: (a) licensere, underlicensere, sælge, gensælge, overføre, tildele, distribuere eller på anden måde kommercielt udnytte eller stille Servicen til rådighed for nogen tredjepart, undtagen som udtrykkeligt tilladt i nærværende Aftale til Kundens brugere; (b) modificere eller lave afledte produkter eller services baseret på Servicen; eller (c) foretage reverse engineering af Servicen.

GARANTI, ANSVARSFRASKRIVELSER OG ERSTATNINGSPLIGT
Hver part garanterer og erklærer hermed, at fra dags dato: (a) den er et selskab, der er behørigt stiftet og gyldigt eksisterer og; (b) den har al nødvendig selskabsbeføjelse for at underskrive, levere og udføre denne aftale; og (c) underskrivelsen og leveringen af denne aftale og gennemførelsen af de transaktioner, der er omhandlet heri, ikke vil være i konflikt med eller krænke nogen betingelse eller forpligtelse i nogen anden aftale, som den er part i, sådan at konflikten eller krænkelsen forhindrer eller vil forhindre Edora i fuldt ud at udføre sine forpligtelser eller udøve sine rettigheder i henhold til og i overensstemmelse med denne aftale.Edora garanterer og erklærer, at udføre tjenesterne med al nødvendig omhu og vil bestræbe sig på at udføre tjenesterne i overensstemmelse med bilag B, C og D.

Ansvarsfraskrivelse
MED MINDRE ANDET UDTRYKKELIGT ER ANGIVET I DENNE AFTALE, ER ALLE MATERIALER OG LEVERANCER, DER LEVERES UNDER DENNE AFTALE, LEVERET ‘SOM DE ER’, OG HVER PART FRASKRIVER SIG HERMED, I DET OMFANG DET ER TILLADT AF GÆLDENDE LOV, ALLE GARANTIER, ERKLÆRINGER OG BETINGELSER, UDTRYKKELIGE, UNDERFORSTÅEDE, LOVBESTEMTE ELLER ANDRE, HERUNDER MEN IKKE BEGRÆNSET TIL, ALLE UNDERFORSTÅEDE GARANTIER FOR EGNETHED TIL ET BESTEMT FORMÅL, SALGBARHED, TITEL OG IKKE-KRÆNKELSE. HVERKEN EDORA ELLER DETS TILKNYTTEDE VIRKSOMHEDER GIVER NOGEN GARANTIER ELLER ERKLÆRINGER OM NOGET INDHOLD ELLER INFORMATION, DER GØRES TILGÆNGELIGT AF ELLER GENNEM SERVICEN, OM DE (ELLER NOGEN TREDJEPART) VIL UDGIVE OPDATERINGER ELLER FORBEDRINGER TIL SERVICEN, ELLER AT FUNKTIONERNE I SERVICEN VIL VÆRE UAFBRUDTE ELLER FEJLFRIE. HVERKEN EDORA ELLER DETS TILKNYTTEDE VIRKSOMHEDER SKAL VÆRE ANSVARLIGE FOR SLETNING, KORREKTION, ØDELÆGGELSE, BESKADIGELSE, TAB ELLER MANGLENDE OPBEVARING AF NOGEN BRUGERDATA, ELLER FOR NOGET TAB ELLER SKADE, DER OPSTÅR SOM FØLGE AF ELLER I FORBINDELSE MED KUNDENS MANGLENDE OVERHOLDELSE AF DENNE AFTALE.

Kunden accepterer at holde Edora skadesløs for ethvert tab, omkostning, krav og udgifter  afholdt af Edora, der er opstået i forbindelse med eller er relateret til: (a) kundens indhold på Servicen; (b) Kundens eller dennes brugeres anvendelse af Servicen, hvor Servicen anvendes på en anden måde end tilladt af Edora eller uden for aftalens omfang; (c) Kundens uretmæssige videregivelse af bruger-id’er, brugerdata eller anvendelsesdata eller Kundens manglende overholdelse af gældende lovgivning; (d) enhver overtrædelse eller manglende overholdelse fra Kundens side af denne aftale eller andre gældende servicevilkår eller retningslinjer fastsat af Edora.

ANSVARSBEGRÆNSNING
PARTERNE ER ERSTATNINGSPLIGTIGE I HENHOLD TIL DANSK RETS ALMINDELIGE REGLER, IDET INGEN AF PARTERNE DOG UNDER NOGEN OMSTÆNDIGHEDER SKAL VÆRE ANSVARLIGE OVER FOR DEN ANDEN PART, FOR DRIFTSTAB, FØLGESKADER ELLER ANDET INDIREKTE TAB, HERUNDER MEN IKKE BEGRÆNSET TIL TAB AF DATA OG DRIFTSTAB (JF DOG BILAG D SERVICE LEVEL AGREEMENT POLICY). PARTERNES TOTALE ERSTATNINGSANSVAR ER UNDER ALLE OMSTÆNDIGHEDER BEGRÆNSET TIL KUNDENS VEDERLAG FOR SERVICEN I EN 12 MÅNEDERS PERIODE FORUD FOR FREMSÆTTELSE AF ERSTATNINGSKRAVET.

Hver part anerkender, at ovenstående erstatningsbegrænsning er et væsentligt element i aftalen mellem parterne, og at priserne og andre vilkår, der er fastsat i denne aftale, ville være væsentligt forskellige i fraværet af en sådan begrænsning.

GENERELT

Overdragelse
Kunden må ikke overdrage denne aftale eller nogen rettighed eller forpligtelse, der følger heraf, uden forudgående skriftligt samtykke fra Edora. Edora kan frit overdrage enhver rettighed eller forpligtelse i henhold til denne aftale til nogen af sine tilknyttede selskaber.

Lovvalg
Nærværende Aftale er underlagt og fortolkes i overensstemmelse med dansk lovgivning.

Fortrolighed
En Part skal bevare alle oplysninger, som opnås fra den anden Part i forbindelse med gennemførelsen af Aftalen, strengt fortroligt og må ikke videregive dem til tredjepart eller bruge dem til andet formål end at gennemføre Aftalen uden den anden Parts forudgående skriftlige samtykke. Forpligtelsen til fortrolighed gælder dog ikke for oplysninger, der er almindeligt tilgængelige for offentligheden, opnås af en Part i god tro fra tredjepart, udvikles selvstændigt af en Part uden brug af den anden Parts oplysninger eller udleveres til opfyldelse af lovmæssige forpligtelser.

Pligten til fortrolighed består også efter ophør af Aftalen.

Force Majeure
Ingen af Parterne er ansvarlige for manglende overholdelse af deres forpligtelser, når dette skyldes forhold, der ligger uden for Partens kontrol, og som Parten ikke ved Aftales underskrift burde have taget i betragtning (herunder strejker, lockout, terror og sundhedskriser i form af pandemier) og ej heller burde have undgået eller overvundet. Force majeure omfatter selve force majeure-begivenheden og dennes direkte afledte effekter, herunder i form af betydelige afbrydelser i forsyningskæden.

Forsinkelse som følge af force majeure kan højst gøres gældende med det antal Dage, som force majeure-situationen reelt varer.

Force majeure kan kun påberåbes, såfremt den pågældende Part har givet Meddelelse herom til den anden Part senest fem Arbejdsdage efter, at force majeure er indtrådt. Der skal samtidig gives en orientering om den forventede varighed af force majeure-situationen.

Herudover skal Parterne, i det omfang det er muligt og under anvendelse af rimelige ressourcer, samarbejde loyalt om Aftalens fortsatte opfyldelse, herunder håndtering af force majeure-situationen.

Den Part, der ikke er ramt af force majeure-situationen, kan, mens force majeure påberåbes, undlade at opfylde de forpligtelser, som gensidigt modsvarer den anden Parts manglende overholdelse af sine forpligtelser, og kan opsige Aftalen uden varsel, såfremt force majeure-situationen varer mere end 60 Arbejdsdage.

Andre vilkår
Aftalen udgør det samlede aftalegrundlag mellem Parterne om Servicen og erstatter alle tidligere aftaler om denne. Aftalen kan kun ændres ved en skiftlig aftale, som underskrives af begge parter.

Fortolkning
Ved eventuel indbyrdes modstand har Aftalen forrang for bilagene.

Bilag A

DEFINITIONER

”Opsigelsesperiode” betyder perioden, der starter på datoen 60 dage før det effektive udløb eller opsigelse af denne aftale.

”Bruger” betyder en person, der har adgang til den service Kunden udbyder på Servicen.

”Brugerdata” betyder Brugerens data, i form af f.eks. virtuelle billeder, data gemt af virtuelle servere på delt bloklagring, e-mailindhold sendt, modtaget eller gemt i en Brugers e-mailkonto, informationer og dokumenter indsendt gennem Servicen og andre dokumenter forbundet med en Brugers konto.

”Bruger-ID” betyder en Brugers legitimationsoplysninger, når de bruges af Brugeren til at få adgang til Servicen.

”Brugsdata” betyder data eller informationer indsamlet eller modtaget af en part vedrørende en Brugers brug af Servicen.

”Dataansvarlig” betyder en fysisk eller juridisk person, en offentlig myndighed, en institution eller et andet organg, der alene eller sammen med andre afgør, til hvilke formål og med hvilke hjælpemidler der må foretages behandling af personoplysninger.

”Databehandler” betyder en fysisk eller juridisk person, en offentlig myndighed, en institution eller et andet organ, der behandler personoplysninger på den Dataansvarliges vegne.

”Force Majeure” betyder en begivenhed uden for Parternes rimelig kontrol, herunder men ikke begrænset til, naturkatastrofer, cyberangreb, krig, terrorhandlinger, optøjer, embargorestriktioner, arbejdsnedlæggelser, strejker, pandemier eller andre lignende begivenheder.

“Fortrolige Oplysninger” betyder enhver oplysning, der er markeret som værende fortrolig, eller som med rimelighed kan betragtes som fortrolig, herunder alle oplysninger fra den ene part eller deres tilknyttede selskaber, der vedrører deres forretning, anliggender, økonomi, produkter, udviklinger, marketing, teknologi, prissætning, ydeevne, relationer, forretningshemmeligheder, know-how, medarbejdere, kunder og leverandører, inklusive emnet for denne aftale og brugeroplysningerne. Fortrolige Oplysninger inkluderer ikke oplysninger, der: kan bevises at være lovligt i besiddelse af eller uafhængigt udviklet af den modtagende part på tidspunktet for videregivelsen; er eller bliver en del af den offentlige viden eller litteratur, ikke er et resultat af nogen ukorrekt handling eller undladelse af den modtagende part; efterfølgende videregives til den modtagende part af en part, der har den juridiske ret til at foretage sådan videregivelse; eller er godkendt skriftligt til frigivelse.

‘Kundens Indhold’ betyder de varemærker, servicemærker, logoer eller indhold, der tilhører Kunden og Kundens tilknyttede selskaber, som bruges i eller vedrører tjenesterne, og som leveres af Kunden til Edora til brug i overensstemmelse med denne aftale.

”Produkt Dokumentation” betyder den tilgængelige produktdokumentation på www.edora.dk, der løbende bliver opdateret af Edora.

”Servicen” betyder alle de services beskrevet i Bilag B, som leveres af Edora i overensstemmelse med nærværende Aftale.

”Servicegebyr” betyder det månedlige gebyr, Kunden skal betale for Servicen af kunden.

”Serviceperiode” betyder én måned, medmindre en anden periode er angivet i en separat indkøbsordre.

”Servicevilkår” betyder de specifikke vilkår, betingelser, retningslinjer eller politikker, der styrer brugen af Servicen.

”TSR” betyder Kundens ansvarlige for oprettelse support-sager hos Edora.

Bilag B

SERVICEN

Servicen;

Servicen, er et dansk baseret Infrastructure as a Service tilbud med en række tilknyttede ydelser som f.eks. Kubernetes clustere, Windows og Linux servere, samt en række yderligere services.

Brug og administration af Servicen

Edora leverer API’er og administrative grænseflader i henhold til produktdokumentationen. Kunden kan oprette og administrere brugerkonti, virtuelle servere og på anden måde bruge Servicen på en måde, der overholder de tekniske krav som Edora stiller. Kunden er eneansvarlig for at oprette, ændre eller slette Brugere og virtuelle servere til Kundens services. Eventuel migrering af eksisterende brugerdata til Servicen er ikke omfattet af nærværende Aftale.

Ændringer til Servicen

Som leverandør af Servicen har Edora den endelige beslutningskompetence og er ansvarlig for design, programmering og ændring af Servicen. Edora kan implementere eller installere sikkerhedsopdateringer, opdateringer og servicepakker efter behov og efter Edoras eget skøn (Serviceopdateringer). Serviceopdateringer kan ændre Servicens funktionalitet, herunder fjernelse af ikke-kritiske funktioner. I det omfang Edora forudser, at sådanne serviceopdateringer kan have en væsentlig negativ indvirkning på Servicen, vil Edora give et rimelig varsel til Kunden om sådanne serviceopdateringer.

Servicekommunikation

Kunden anerkender, at Edora kan kommunikere direkte med Kundens brugere om service-relaterede spørgsmål.

Bilag C

SUPPORTPOLITIK

A. KUNDENS FORPLIGTELSER

Som en betingelse for, at Edora leverer teknisk support, skal kunden overholde følgende:

Gyldig Serviceaftale

Edora yder kun teknisk support til kunder med en gyldig serviceaftale. En serviceaftale udgøres af en separat skriftlig aftale mellem kunden og Edora for de systemer, der anmodes om teknisk support til.

Kundens Supportforpligtelser

Før kunden opretter en supportsag hos Edora skal kunden først selv på kvalificeret vis forsøge at løse ethvert lokalt supportproblem, herunder, fejl, funktionsfejl eller netværksforbindelsesfejl.

Supportanmodning

Efter at have opfyldt sin forpligtelse i ovenstående afsnit, men uden at løse problemet, kan en godkendt kvalificeret TSR fra kunden indsende en skriftlig anmodning om teknisk support (Anmodning) gennem det online supportværktøj som Edora stiller til rådighed for Kunden. Når Kunden indsender en anmodning, skal Kunden levere den ønskede information, herunder men ikke begrænset til: (a) foreslå en anbefalet grad af hastighed som passende; (b) beskrive problemet, konfigurationen og kundens netværk; (c) videregive relevante data; og (d) give kontaktoplysninger for den kvalificerede TSR, herunder relevante e-mailadresser og telefonnumre, og i øvrigt været til rådighed for at besvare spørgsmål og bistå Edoras supportpersonale efter behov.

SUPPORTPOLITIK

A. KUNDENS FORPLIGTELSER
Som en betingelse for, at Edora leverer teknisk support, skal Kunden opfylde følgende:

Gyldig Serviceaftale
Edora yder kun teknisk support til kunder med en gyldig serviceaftale. En serviceaftale består enten af en separat skriftlig aftale mellem Kunden og Edora, eller ved at Kunden har markeret serviceaftalens afkrydsningsfelt i web-UI’en for de systemer, der anmodes om teknisk support til.

Kundens Supportforpligtelser
Inden Kunden fremsætter en supportanmodning til Edora, skal Kunden først gøre en rimelig indsats for at løse eventuelle lokale supportproblemer, herunder fejl, bugs, funktionsfejl eller netværksforbindelsesproblemer, på egen hånd.

B. Edoras support.

Med forbehold for vilkårene og betingelserne i denne aftale vil Edora levere teknisk support som følger:

Online dokumentation eller anden webbaseret hjælp
Edora vil stille visse standardhjælpedokumenter til rådighed for kunden, som også kan være direkte tilgængelige for abonnenten eller anvendes i forbindelse med opfyldelse af kundens tekniske supportforpligtelser. Før kunden eskalerer en supportanmodning til Edora, skal kunden benytte lokale supportressourcer i forsøget på at løse problemet.

Teknisk Supportservice
Ved modtagelse af en gyldig supportanmodning vil Edora levere teknisk supportservice til Kundens udpegede Kvalificerede TSR. Alle Anmodninger skal indsendes til Edora via en udpeget webgrænseflade eller via e-mail. Edora forbeholder sig retten til at afvise enhver Anmodning, der ikke er indsendt af en autentificeret Kvalificeret TSR fra Kunden. Edora vil kommunikere med Kundens Kvalificerede TSR via webgrænsefladen, e-mail eller efter Edoras skøn via SMS eller telefon.

Kategorisering af Anmodninger
Edora vil kategorisere enhver supportanmodning i forhold til væsentlighed, og denne kategorisering vil danne grundlaget for support under denne Aftale. Edora vil i forbindelse med kategoriseringen tage stilling til den af Kunden foreslåede kategorisering. Enhver supportanmodning indsendt uden en foreslået kategorisering vil som udgangspunkt blive kategoriseret som Prioritet Normal.

Responstider

Responstid refererer til den tid, det tager Edoras supportpersonale at kontakte Kunden for at bekræfte modtagelsen af en supportanmodning. Supporthændelsen kan på dette tidspunkt være løst eller uløst. Alle tidspunkter (timer eller minutter) refererer til 24 timer i døgnet.

Responstid

De oprindelige responstider afhænger af den tildelte hastighed og kritikalitet for supportanmodninger.

Kategorier for responstider:

Produktionssystemnedbrud, der påvirker flere abonnenter (Straks)

Vigtig funktionalitet virker ikke, uden en løsning og påvirker flere abonnenter på en reproducerbar måde (Haster)

Vigtig funktionalitetsfejl med en mulig løsning (Høj)

Mindre problemer og funktionalitet (Normal)

Generelle spørgsmål (Lav)

Responstider for relevante kategorier af Hastighedsniveauer:

Hastighedsniveau          Responstid

Straks                                  1 time

Haster                                 3 timer

Høj                                       6 timer

Normal                               24 timer

Lav                                      48 timer

 

Det umiddelbare svar på en supportanmodning vil bestå af Edoras modtagelse og bekræftelse af den pågældende supportanmodning og kan muligvis ikke inkludere en løsning på supportanmodningen. Under løsningen af supportanmodningen vil Edora når det er relevant kommunikere med Kundens Kvalificerede TSR. Edora vil meddele den endelige løsning på supportanmodningen til en Kvalificeret TSR. Kunden anerkender og forstår, at Servicen muligvis ikke er perfekt eller fejlfri, og at Edora, trods rimelige bestræbelser, muligvis ikke er i stand til at besvare eller løse nogle eller alle supportanmodninger fra Kunden. Edora giver ingen løfter, garantier eller forsikringer af nogen art om, at alle Kundens Supportanmodninger kan løses.

Vedligeholdelse/Opgraderinger
Edora vil bestræbe sig på at give Kunden rettidig besked om oppetid, vedligeholdelse, opgraderinger og konfigurationsændringer, der vil påvirke Tjenesten væsentligt. Dog kræves der ikke forudgående varsel for ændringer, der foretages af Edora af sikkerhedsmæssige årsager eller i nødsituationer.

Sprog
Al support leveret af Edora vil være (a) på dansk eller (b) på engelsk.

Bilag D

SERVICE LEVEL POLITIK

  1. Service Level Politik
    Edora vil gøre sit yderste for at anvende rimelige bestræbelser til at opretholde servere og infrastrukturen, der understøtter Tjenesten, med en tilgængelighed på 99,9 % af tiden i enhver kalendermåned, som beskrevet nedenfor. Hvis Kunden oplever nogen af de serviceydelsesproblemer, der er defineret nedenfor, og dette skyldes Edoras manglende levering af tilgængelighed, vil Kunden være berettiget til at modtage de nedenfor beskrevne Servicekreditter.
  2. Definitioner

Definitioner gældende for dette Bilag

“Nedetid” betyder, at Kunden ikke kan tilgå Servicen eller væsentlige dele af denne.

“Nedetidsperiode” betyder varigheden af de testperioder, hvor Nedetid har fundet sted, målt af Edora. Intermitterende Nedetid i en periode på mindre end ti minutter vil ikke blive talt med i nogen Nedetidsperiode.

“Planlagt Nedetid” betyder de tidspunkter, hvor Edora informerer Kunden om perioder med Nedetid mindst fem dage før påbegyndelsen af sådanne Nedetider. Planlagt Nedetid betragtes ikke som Nedetid i henhold til denne SLA og vil ikke blive talt med i nogen Nedetidsperiode.

“Servicekredit” betyder:

(a) Betaling for to dages Service krediteret på en månedlig faktura, hvis Tjenestetilgængeligheden for den foregående kalendermåned er mellem 98,5 % og 99,9 %.

(b) Betaling for fire dages Service krediteret på en månedlig faktura, hvis Tjenestetilgængeligheden for den foregående kalendermåned er mellem 95,0 % og 98,5 %.

(c) Betaling for seks dages Service krediteret på en månedlig faktura, hvis Tjenestetilgængeligheden for den foregående kalendermåned er under 95,0 %.

“Servicetilgængelighed” betyder det samlede antal minutter i en kalendermåned minus antallet af minutter med Nedetid, der er opstået i alle Nedetidsperioder i en kalendermåned, divideret med det samlede antal minutter i en kalendermåned.

  1. Vilkår for Service Level:

Kvalifikation for Servicekredit

For at modtage nogen af de ovenfor beskrevne Servicekreditter skal Kunden:

(a) Have en gyldig serviceaftale for de relevante servere eller services,

(b) Ikke være i restance med betalinger til Edora i henhold til denne Aftale, og

(c) Sende en e-mail eller skriftlig anmodning om refusion, som skal være modtaget af Edora i måneden umiddelbart efter den måned, hvor Kunden bliver berettiget til at modtage en Servicekredit.

Anmodninger om Servicekredit skal indeholde Kundens kontonavn og de datoer og tidspunkter, hvor serveren ikke var tilgængelig. Manglende overholdelse af disse krav medfører, at Kunden mister retten til at modtage en Servicekredit.

Udstedelse

Edora vil sammenligne de oplysninger, Kunden har fremlagt, med de data om tjenestetilgængelighed, som Edora fører. En Servicekredit vil blive udstedt, hvis Edora via sine overvågningsdata kan bekræfte, at tjenestetilgængeligheden berettiger til Servicekredit.

Maksimal Servicekredit

Det samlede maksimale antal Servicekreditter, der kan udstedes af Edora til Kunden for alle Nedetidsperioder, der finder sted i en enkelt måned, kan ikke overstige seks dage.

Undtagelser

Nedetid, helt eller delvist, omfatter ikke:

(i) Nedetid, forårsaget af faktorer uden for Edoras rimelige kontrol;

(ii) Nedetid, som skyldes handlinger eller undladelser fra Kunden eller tredjepart, herunder uden begrænsning hacker- eller cyberangreb.

(iii) Nedetid som skyldes Kundens udstyr og/eller tredjepartsudstyr (der ikke er under Edoras direkte kontrol).

Afhjælpningsbegrænsning

Nærværende Bilag udgør Kundens eneste og eksklusive afhjælpning for enhver fejl fra Edoras side i at levere Servicen, og Edoras manglende overholdelse af serviceniveauer, som angivet i dette Bilag, skal ikke betragtes som et brud på nærværende Aftale.

Bilag E

POLITIK FOR BRUGERDATA OG BRUGSDATA

Ejerskab til Brugerdata og Brugsdata

I det indbyrdes forhold mellem Parterne skal Kunden eje og være Dataansvarlig for Kundens data, inklusive Kundens brugeres data.

Deling af Brugerdata

Hver Part skal dele de Brugerdata, der er nødvendige for at levere Tjenesterne, med den anden Part, idet Edora vil være Databehandler for Brugerdata, der deles.

Anvendelse af Brugerdata og Brugsdata

Samtykker

Med forbehold for gældende lovgivning skal hver Part indhente alle nødvendige samtykker og tage alle nødvendige skridt, som kræves af gældende lovgivning, for lovligt at kunne indsamle, bruge, behandle og/eller overføre Brugerdata og Brugsdata som krævet af nærværende Aftale. Dette inkluderer, men er ikke begrænset til, implementering af passende privatlivspolitikker og brugsvilkår.

Bilag F

SIKKERHEDSFORPLIGTELSER

Kundens Administration af Servicen
Kunden skal udpege en eller flere kvalificerede medarbejdere, der skal have rettigheder til at administrere Servicen (“Administrator”). Kunden skal straks underrette Edora om enhver uautoriseret brug af eller adgang til Servicen eller Administrator-rettigheder. Edora forbeholder sig retten til at suspendere administrativ adgang til Servicen som reaktion på Kundens overtrædelse af gældende vilkår i dette bilag.

Sikkerhed for Kundens Netværk
Kunden skal anvende kommercielt rimelige foranstaltninger for at opretholde sikkerheden i sine netværk som beskrevet nedenfor. Kunden skal straks informere Edora om sikkerhedsbrud, bedrageriske aktiviteter, hacker- eller cyberangreb og andre sikkerhedsrelaterede problemer vedrørende Servicen – i alle tilfælde inden offentliggørelse af sådanne hændelser – og skal yde al rimelig bistand til Edora i forbindelse med undersøgelse og løsning af disse problemer.

Kunden skal gøre en kommercielt rimelig indsats for at holde sine servere både fysisk og logisk sikre (således at uautoriserede parter ikke kan bruge administrationsværktøjer til at ændre eller beskadige filer). Kundens interne netværk skal beskyttes med midler, såsom sikre firewalls og netværksroutere, der forhindrer uautoriseret adgang og som administreres og overvåges af uddannede netværksadministratorer.

Kundens data skal beskyttes mod adgang ved hjælp af sikre dataadgangsregler, som administreres og overvåges af uddannede datasystemadministratorer og kun tilgås af Kunde-godkendte applikationer. Data skal administreres på robuste, industristandard fysiske enheder med planlagt og sikker backuphåndtering. Alle Brugerdata eller Brugsdata, som Kunden har tilladelse til at gemme eller tilgå under Aftalen, skal vedligeholdes, tilgås og overføres i et sikkert miljø og gemmes på en server, der ikke er synlig på internettet.

Hvis Kunden på noget tidspunkt bliver opmærksom på en væsentlig mangel i sin sikkerhed, skal Kunden straks underrette Edora. Manglende overholdelse af sikkerhedsforpligtelserne i henhold til denne Aftale og/eller Edoras angivne sikkerhedspolitikker og procedurer eller manglende afhjælpning af en væsentlig sikkerhedsmangel vil blive betragtet som en væsentlig misligholdelse af denne Aftale, og Edora vil også være berettiget til straks at suspendere Servicen. Kunden skal straks informere Edora om væsentlige ændringer, som Kunden ønsker at foretage i Servicen og/eller dens sikkerhedsprocedurer i Aftaleperioden, og Edora har ret til at opsige Aftalen, hvis sådanne ændringer ikke opfylder de minimumssikkerhedsstandarder, der er fastsat i nærværende bilag.

Bilag G

OPSIGELSESPERIODE

I løbet af Opsigelsesperioden vil Edora fortsætte med at levere de Tjenester, der eksisterede ved starten af Opsigelsesperioden.

Ved afslutningen af Opsigelsesperioden vil Edora ikke længere tillade, at Kunden eller nogen af Kundens brugere logger ind på Servicen. Edora kan opbevare relevante Brugerdata efter udløbet af Opsigelsesperioden i henhold til Edoras politikker for opbevaring og arkivering og som beskrevet i Bilag E. Efter Aftalens ophør har Edora ingen forpligtelse til at vedligeholde eller stille data til rådighed for overførsel til Kunden, Kundens brugere eller nogen tredjepart.