Tæt og agilt samarbejde skaber ny it-løsning til a-kasser, selvstændige og virksomheder
NemRefusion 3.0 er det nye indberetningssystem, hvor a-kasser, virksomheder og selvstændige kan anmode om refusion for sygedagpenge, barselsdagpenge og en række jobordninger.
Driftssikker udrulning
I en periode kommer både NemRefusion 2.0 og NemRefusion 3.0 til at tage imod de op mod 2.000.000 indberetninger, der årligt kører igennem systemet. Den gradvise udrulning er flere gange blevet omtalt med store overskrifter om udskydning af lanceringsdatoen:
“NemRefusion 2.0 fra 2010 er stadig i brug og virker. Derfor kan vi være ekstra ambitiøse med det nye system. Samtidig er NemRefusion et af Danmark største indberetningssystemer, så når alle går på, skal det virke fra dag 1,” udtaler projektdirektør Peter Lykke Egelund fra kommunernes it-fællesskab, KOMBIT, som står bag NemRefusion 3.0 i samarbejde med den private it-virksomhed Edora:
“Når vi indkøber sådan en stor ny løsning, så er det vanskeligt at få al feedback til det gamle system samlet i en kravspecifikation, der holder. Derfor har det agile samarbejde, hvor KOMBITs it-konsulenter og Edoras udviklere har siddet fysisk tæt sammen og arbejdet som ét hold, gjort det muligt for os at være ekstra ambitiøse med at lave et solidt og brugervenligt system.”
Arbejdsglæde
Når virksomheder, a-kasser og selvstændige i dag bruger NemRefusion 2.0, er der op mod 36.000 support-opkald om året:
“Og dem skulle vi meget gerne nedbringe betragteligt med det nye system,” fortæller Peter Lykke Egelund, der hele vejen i processen har haft fokus på at skabe arbejdsglæde og effektive arbejdsgange – både på den lange bane for brugerne af NemRefusion 3.0 og på den korte for de mennesker, der har udviklet systemet:
“Vi har oplevet, at de folk, der har deltaget i det her samarbejde, synes, at det er rigtig fedt. Og vi vil hos KOMBIT blive ved med at fokusere på høj trivsel, samskabelse og de gode løsninger, der skaber høj kommunal værdi. Det kommer vi til at arbejde videre med i vores kommende udbud.”
Brugervenlighed
Både KOMBITs projektdirektør, IT-Branchens Natasha Friis Saxberg og direktør fra Edora, Mads Hedegaard deltager i den første præsentation af NemRefusion 3.0 hos Edora.
“Med den samarbejdsform vi har haft sammen med KOMBIT, har vores udviklere fået lov til at skabe et meget forretningskritisk system til danske virksomheder, a-kasser og selvstændige fra grunden,” udtaler Mads Hedegaard:
“Derfor har vi også været glade for KOMBITs høje ambitioner for processen og den grundige test og pilotimplementering vi nu ser frem til. For os handler det jo om at gå med livrem og seler, så de mange brugere reelt oplever forbedringer med et system, som er let at gå til. Jeg mener, at samarbejdsformen kan tjene som forbillede for fremtidige udviklingsopgaver.”
OM PRÆSENTATIONEN AF NEMREFUSION 3.0
I løbet af sommeren 2023 får udvalgte virksomheder og a-kasser adgang til NemRefusion 3.0 i en pilotfase og i tæt dialog med kommunerne og Udbetaling Danmark. NemRefusion 2.0 og 3.0 vil dermed i en kortere periode fungere sideløbende indtil NemRefusion 3.0 ibrugtages på landsplan til efteråret.